Algemeen
12 december 2025
Op de foto’s: Stella-regisseur Marleen (l) en -behandelaar Sandra (r).
Bron: de Belastingdienst
Ook het Stella-team (Belastingdienst) helpt mensen weer vooruit te kijken
Wellicht een herkenbaar beeld voor mensen: dat je tijdelijk minder te besteden hebt door een levensgebeurtenis, het huishoudboekje even niet op orde kunt krijgen of zelfs een schuld hebt bij een organisatie. Meestal kunnen mensen dit betrekkelijk ‘eenvoudig’ zelfstandig oplossen.
Maar wat gebeurt er met je als de schulden zorgen voor knellende financiële situaties? Word de huurachterstand bijvoorbeeld te hoog, dan kan zelfs een acute uithuisplaatsing dreigen. “Mensen belanden dan vaak in een overlevingsmodus. Wij zien dat aan de steeds grotere betalingsachterstanden die zij bij de Belastingdienst hebben”, vertelt Stella-behandelaar Sandra. Zij werkt met ruim 25 collega’s in het Stella-team van de Belastingdienst.
Daadkracht bij knellende situaties
Het Stella-team wil mensen met individuele ondersteuning een nieuw perspectief bieden. “We behandelen casussen van mensen met complexe schulden bij de Belastingdienst, soms met een belastingachterstand van zo’n 40.000 euro, omdat zij bijvoorbeeld jarenlang geen aangifte hebben gedaan. Tel daar de andere schulden nog eens bij op, zoals bij het CAK, de SVB, de zorgverzekeraar of bij particuliere webshops”, vertelt Stella-regisseur Marleen. Zij begeleidt de werkprocessen voor het Stella-team. “Met daadkracht kunnen we gezamenlijk deze knellende situaties bij mensen oplossen. Daarom ben ik blij dat onder andere sociaal raadslieden, bewindvoerders en budgetcoaches ons goed weten te vinden voor mensen met een belastingachterstand.”
Werkwijze Stella-team
De doorlooptijd voor het behandelen van een Stella-casus varieert. Samenwerking en maatwerk staan voor het team voorop. Sandra bekijkt bij de start altijd de beschikbare ruimte binnen de wet- en regelgeving. “Hebben mensen bijvoorbeeld een verwijtbare schuld of niet? En in hoeverre komen zij in aanmerking voor een kwijtschelding van verzuimboetes of voor een speciale betalingsregeling? Als vast contactpersoon bespreek ik in alle rust hoe mensen aangiftes uit vorige jaren kunnen doen. Na alle definitieve aanslagen start vaak het overleg met de afdeling invordering binnen Stella voor een passende oplossing binnen de Belastingdienst. Dat is bijvoorbeeld een betalingsregeling op maat, daarna kunnen mensen hun leven opnieuw oppakken en vooruit kijken. Het geeft mij veel voldoening als je ziet dat mensen deze kans met beide handen aangrijpen”, legt Sandra uit.
Mensen eerder in beeld
Medewerkers van het Stella-team merken dat mensen zich dikwijls schamen voor hun situatie. Zij melden zich pas bij een wijkteam of sociaal raadslid als zij financieel met de rug tegen de muur staan. Marleen: “We horen het binnen het Stella-team dagelijks: de financiën werden onoverzichtelijk of jaren niet bijgehouden na het overlijden van een partner, een echtscheiding, het verliezen van een betaalde baan of door grote onvoorziene uitgaven. Dit kan iedereen overkomen, maar zonder vangnet kunnen óók de financiële gevolgen enorm zijn. Mensen raken in paniek en stellen acties uit. Maar durf die drempel voor hulp te nemen.”
“Net zoals gemeenten, energieleveranciers, woningcorporaties, banken en zorgverzekeraars zetten wij in op vroegsignalering. We helpen mensen graag vóórdat hun financiële problemen zich opstapelen. Daarom nemen we ook zélf contact op met mensen als we zien dat zij over meerdere jaren geen belastingaangifte hebben gedaan. Door te bellen of een contactkaartje te sturen, krijg je mensen met betalingsachterstanden eerder in beeld. Op zo’n moment ervaren we de voordelen van zowel maatwerk en korte lijnen binnen het Stella-team als een goede samenwerking met alle partners”, schetst Marleen de voor het team ideale werkwijze.
Ook een Stella-casus aanmelden? Mail naar stella.maatschappelijk.dienstverleners@belastingdienst.nl. Voorwaarde is dat een burger zelf actief meewerkt aan een mogelijke oplossing. Lees hier meer over Stella.